Cultureel ondernemerschap

Geld binnenhalen voor je club, vereniging of groep gaat niet meer zo eenvoudig. Subsidies worden minder, publiek geeft minder makkelijk geld uit en werk ligt ook niet voor het oprapen.
Dit is dus het moment om aan de slag te gaan met nieuwe manieren om jezelf van inkomsten te voorzien. Wees hier creatief in, durf te gokken, waag de sprong in het diepe en probeer nieuwe manieren om geld binnen te halen. Hieronder staan een aantal dingen waar je eens over na kan denken of het ook voor jou een manier kan zijn. Bekijk de ideeën, leg het voor aan collega’s en ga aan de slag!

 

Marktsector: meeste perspectief

De marktsector lijkt nog het meeste perspectief te bieden.

Een aantal ideeën:

  • kunstuitleen of uitzendbureau voor kunstenaars
  • hybride culturele organisaties (een combinatie van commerciële en niet-commerciële activiteiten)
  • musea en concerten aantrekkelijk maken voor groepen die er anders niet naartoe gaan.
    Bijvoorbeeld een seniorenochtend voor musea
  • theatervoorstellingen met extra als optie (diner, oppasservice, arrangement voor jarigen)
  • samen een concert geven (bijv. 2 koren).
    Voordelen; huur zaal/techniek/faciliteiten delen, nieuw publiek aanboren, zaal (eerder) vol.
  • spelen met de toegangsprijs (prijsdifferentiatie, luchtalarm-korting (1e maandag van de maand om 12 uur), last-minute kortingen, verschillende rangen)
  • aandelen, opties of certificaten uitgeven om bijvoorbeeld een kunstwerk aan te schaffen
  • kunst op afbetaling
  • sponsoring en andere samenwerkingsvormen met het bedrijfsleven en andere organisaties (bijvoorbeeld in de sport)

Overheden kunnen de weg wijzen

De overheid kan low-budgetactiviteiten ontplooien die de private sector activeren.

Bijvoorbeeld door

  • te wijzen op onbekende fiscale faciliteiten voor donaties (we hebben nog niet zo’n ‘geefcultuur’ in ons land);
  • de positieve invloed van kunst op bijvoorbeeld onderwijs en gezondheid te belichten
  • kunsten onder de aandacht te brengen van het bedrijfsleven en potentiële financiers
  • een cultuurkeurmerk in te voeren voor bedrijven die zich inzetten voor kunst en cultuur
  • een loon-voor-kunstregeling op te zetten (naar analogie van de spaarloonregeling)
  • tegen behapbare kosten gebouwen ter beschikking te stellen aan de creatieve sector

Sociale sfeer kan veel opleveren

De sociale sfeer is een veelbelovende inkomstenbron. Mits je een aantrekkelijk aanbod hebt.

En je er in slaagt om een warme band te kweken met je doelgroepen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door

  • het organiseren van huisconcerten en huiskamertentoonstellingen
  • een ‘vereniging van vrienden van’ op te richten voor je theater, schouwburg, gezelschap etc.
  • crowdfunding (verzamelen van veel kleine bedragen om een activiteit mogelijk te maken).
    Zie ook de pagina crowdfunding.
  • meer samen te werken met de amateurkunsten.
    Dat kan veel extra publiek opleveren (denk aan combinatiefestivals e.d.).

Als de bezoekers dergelijke activiteiten waarderen, praten ze er in positieve zin over met anderen. Die worden wellicht zo nieuwsgierig dat ze ook eens een kijkje komen nemen.

En op die manier kan het aantal ‘ambassadeurs’ zich snel uitbreiden.

Creatief ondernemerschap onontbeerlijk

Om die geldbronnen met succes te kunnen aanboren, zullen de spelers op de kunstmarkt zich als ondernemer moeten gaan opstellen.

Zakelijke creativiteit en creatieve zakelijkheid moeten en kunnen hand in hand gaan.

De kunstsector moet zich snel (verder) bekwamen in onderwerpen als

  • marktonderzoek,
  • het formuleren van een visie en een missie,
  • het zoeken van afzetmarkten en -kanalen,
  • het formuleren van een prijsbeleid,
  • het maken van reclame en
  • het gebruik maken van sociale media.

Op termijn levert dat wellicht meer op dan die goeie, ouwe subsidie.