Contact met de pers, hoe werkt dat?

Verschillende Oldenzaalse culturele clubs waren benieuwd naar de tips van die gegevens zouden worden tijdens de workshop Journalistiek. Alphons Weierink, journalist van het regionale dagblad de Tubantia Oldenzaal, gaf de workshop.

Hij liet zien hoe de krant van zaterdag, dus twee dagen later, er op dat moment nog uitzag (zie foto onderaan). 

Tijdens de tweede helft ging hij dieper in op de werkwijze van de Tubantia Oldenzaal:

1. Wat moet in een persbericht staan?

Een persbericht wordt geplaatst als het nieuwswaarde heeft. Vraag je dus vóór je ook maar wat dan ook gaat doen af, wáárom je bericht interessant voor de krant is.

De journalisten van de Tubantia Oldenzaal nemen in de regel persberichten niet één op één over. Als je een lang persbericht aanlevert, zal men kan er bijvoorbeeld een handzaam en (waar nodig) een goedlopend stukje van maken.

Als je persbericht beantwoord aan de volgende vragen, kan je er vanuit gaan dat het alle relevante informatie bevat;

  • wie
  • wat
  • waar
  • wanneer
  • waarom

Indien men er journalistieke waarde in ziet, zal men contact opnemen om het artikel verder uit te diepen.

Zorg er dus altijd voor dat het bericht dat gestuurd wordt de contactgegevens van de perswoordvoerder bevat (telefoonnummer overdag/’s avonds en e-mailadres).

2. Oprolbaar bericht

Een persbericht moet “oprolbaar” zijn. Dit houdt in dat de eerste alinea de belangrijkste informatie bevat en de laatste alinea de minst belangrijke informatie.

Zo kan een journalist eenvoudig de laatste alinea(‘s) verwijderen als er te weinig ruimte is om je bericht volledig te plaatsen. Dit wordt ook wel de rolgordijn techniek genoemd.

Meer over persbericht schrijven?

Op zoek naar meer handvatten om een persbericht te kunnen schrijven?

Kijk dan ook eens op deze website’s:

3. Aanleveren persbericht

Het aanleveren van een persbericht kan het eenvoudigst per e-mail. Zet de tekst van het persbericht ook eenvoudigweg ín het mailtje. Bijlages zorgen voor extra handelingen en kunnen problemen geven bij het openen.

Dus belangrijk bij het aanleveren van het persbericht is

  • een duidelijk en feitelijk mailtje,
  • met de inhoud ín het mailtje (niet in de bijlage),
  • mét de contactgegevens van degene die bereikbaar is voor meer informatie.

 4. Contact met de krant

Het is handig om ervoor te zorgen dat je persoonlijk contact houdt. Zorg ervoor dat men je kent, maar zonder opdringerig te worden. Als men je gezicht kent is het makkelijker om afspraken te maken of dingen te regelen.

Een persbericht kan prima per mail gestuurd worden, eventueel kan je na-bellen of het in goede orde ontvangen is. En misschien is er nog ruimte voor een foto? Andersom kan natuurlijk ook; zoek contact om je persbericht aan te kondigen.

Zorg ervoor dat onderaan de tekst van je mailtje (dus de inhoud van het persbericht) een duidelijk nieuw stuk aanbreekt. Hier vermeld je de contactgegevens van de perswoordvoerder van je organisatie. Vermeld duidelijke naam, telefoonnummer en e-mailadres.

Meestal staat deze noot los van het bericht, gebruik voor de duidelijkheid een aantal witregels of een horizontale lijn. Geef ook aan dat deze informatie niet voor publicatie bedoeld is.

5. Timing

Wanneer je iets opstuurt is afhankelijk van het soort bericht dat je geplaatst wil hebben. Bij een reguliere aankondiging van een activiteit (concert, wandeling oid) is twee weken tevoren te ver.

Één dag tevoren is weer het andere uiterste; wil je het dan geplaatst krijgen heb je geluk nodig.

Maatstaf: evenement op donderdag, aanleveren op de vrijdag ervóór.

Hou bij de Tubantia rekening met zo’n vijf dagen doorlooptijd.

Ook zou je contact kunnen zoeken en overleggen wat de beste aanleverdatum is.

Wellicht kan je zelfs een dag aangeven die je voorkeur heeft?

 

Contactgegevens Alphons Weierink

De workshop werd gegeven door Tubantia Oldenzaal journalist Alphons Weierink.

Hij is bereikbaar via onderstaande gegevens:

De workshop mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Vrijwilligerscentrale Oldenzaal.

Direct resultaat workshop

Nog tijdens de workshop werden contacten gelegd en afspraken gemaakt voor vervolgafspraken.

Op de avond zelf werd een persbericht geschreven met een evenement-aankondiging, nog geen twee dagen later stond het in de krant. Een andere club die aanwezig was stond nog geen week later in de krant met een achtergrondverhaal en mooie foto.

Voor enkele andere verenigingen zijn vervolgafspraken gemaakt om hun nieuws te bespreken en in te plannen.

20140327_192303

 

 

 

 

Reactie achterlaten

« Terug naar het nieuwsoverzicht